Waarom een groene koers?

Onze huidige economie pleegt roofbouw op milieu en mensen. Het roer moet drastisch om, te beginnen bij ondernemers. Zij zijn de pioniers van de samenleving.

De beweging van ondernemers die kiezen voor duurzaam, circulair of een duidelijke purpose groeit snel. Een groene koers is aantrekkelijk om te varen. Want bedrijven die daarvoor kiezen zijn magneten voor nieuw talent en klanten.

De kans bestaat dat uw onderneming nu nog minder doet dan u eigenlijk wilt. Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren:

• u vindt te weinig tijd voor het vastleggen van een duurzame visie, missie of strategie 
• uw duurzame verhaal is te vaag of niet overtuigend genoeg, waardoor de koers onduidelijk en intern omstreden blijft
• u voelt weerstand tegen vernieuwingen, veranderingen of zich pas later uitbetalende investeringen.

Wie een groene koers wil varen, moet principiële keuzes durven maken. Leg deze vast in bijvoorbeeld een duurzame visie, missie/waarden of strategie. Zodat voor iedereen duidelijk is waar u voor gaat, voor staat en naartoe gaat.

Dat wordt een avontuurlijke tocht. Wacht niet langer, gooi het roer om en wordt een missiegedreven bedrijf.

> Ok, maar hoe begin ik?

Leg uw visie vast

Een groene koers varen valt niet mee. Het omgooien van het roer vergt moed en doorzettingsvermogen. Om te veranderen, zult u uw visie moeten vastleggen en delen met uw mensen. Hoe goed dat werkt, is gebleken bij bedrijven zoals Patagonia. Dit outdoormerk belandde in een enorme crisis, na een periode van ongetemperde groei. Oprichter Yvon Chouinard realiseerde zich dat hij zijn principes verloochende, wat hij niet wilde. Daarom verankerde hij met zijn management zijn missie en filosofieën rond productie, marketing en personeelszaken. Zo legde hij de basis voor een stabiel bedrijf dat een icoon van duurzaam ondernemen werd. Volg dit voorbeeld. En maak uw onderneming betekenisvoller en aantrekkelijker voor de volgende generatie.

Ook u kunt een groene koers varen

Hoe? Dat leest u in ons inspiratieboek met cases over duurzame ondernemers. Hierin vindt u verhalen die u aanzetten tot actie.

LEES MEER