Hoe u het roer om krijgt

Een wijziging van de koers begint bij het bepalen van de bestemming. Waar wilt u naartoe met uw organisatie? Wilt u duurzaam innoveren, bedrijfsactiviteiten verduurzamen of een circulair businessmodel? En: welk duurzaam doel wilt u precies bereiken en wanneer?

Zorg dat u eerst zelf uw duurzame visie scherp heeft, voordat u een organisatievisie en -missie gaat ontwikkelen. En begin bij een gedeelde visie en missie voor de organisatie, voordat u de strategie uitzet.

Een groene koers vraagt altijd om gedurfde keuzes vooraf die u vastlegt en uitdraagt. In drie stappen:

Stap 1 Vragen stellen en beantwoorden

U zult antwoorden moeten vinden op vragen als: welke doelen willen wij bereiken, hoe willen wij maatschappelijke meerwaarde leveren, hoe kunnen wij ons met onze groene koers onderscheiden, in hoeverre accepteren wij leed in onze keten en hoe gaan wij met onze mensen en onze klanten om?

Stap 2 Vastleggen en visualiseren

Durf scherpe keuzes te maken. Vergeet niet om uw groene koers te toetsen bij uw medewerkers en klanten. Leg uw visie, missie of strategie vast en visualiseer ze, zodat beter blijft hangen wat uw organisatie precies wil.

Stap 3 Verhalen vertellen 

De groene koers zal moeten gaan leven. Dit doet u door uw visie, missie en strategie te delen en via overtuigende verhalen tot leven te wekken. Eerst bij collega’s en later ook bij klanten.

 

> Wij helpen u graag!

Ook u kunt een groene koers varen

Hoe? Dat leest u in ons inspiratieboek met cases over duurzame ondernemers. Hierin vindt u verhalen die u aanzetten tot actie.

LEES MEER